اخبار

اندازه گیری دبی در شبکه جمع آوری فاضلاب کرج

شرکت آب و فاضلاب استان البرز، ازفلومتر پرتابل مدل Q-EYE MIII ساخت و طراحی کمپانی هیدرو ویژن آلمان را برای اندازه گیری دبی در شبکه های جمع آوری فاضلاب شهر کرج استفاده میکند. اندازه گیری دبی در شبکه جمع آوری فاضلاب برای مدیریت هرچه بهتر آن، یکی از مهمترین نیازهای مهندسین میباشد. با اندازه گیری دبی در لوله های جمع آوری فاضلاب که مطابق طراحی انجام شده، جریان در داخل آن بصورت نیمه پر و یا روباز جاری است، میتوان وضعیت شبکه را تحلیل نمود. بعنوان مثال میتوان نقاط ضعف شبکه در رابطه با گرفتگی احتمالی در مواقع سیلابی (البته با اجرای مدل عددی شبیه سازی) پیش بینی نمود. از سوی دیگر با پایش آنلاین تغییرات دبی، سرعت و تراز جریان فاضلاب و رسم منحنی تولید فاضلاب در مناطق مختلف، میتوان بهره برداری از شبکه فاضلاب را با دقت و کیفیت بهتر انجام داد.

فلومتر آنلاین آب و فاضلاب

همانطور که اشاره شد، در این پروژه شرکت آب و فاضلاب استان البرز، از فلومتر پرتابل مدل Q-EYE MIII، طراحی و ساخت کمپانی هیدرو-ویژن آلمان استفاده میکند. کمپانی هیدرو-ویژن چندین دهه بصورت تخصصی در زمینه تکنولوژیهای اندازه گیری دبی در صنعت آب و فاضلاب فعالیت دارد. علاوه بر این با توجه به وجود نمایندگی انحصاری این کمپانی و ارائه خدمات و سرویس پس از فروش در داخل کشور، فلومترهای این کمپانی از موفقیت بالایی در صنایع آب و فاضلاب برخوردار شده است.

فلومتر پرتابل آب و فاضلاب

فلومتر پرتابل استفاده شده در این پروژه، دارای یک سنسور برای اندازه گیری سرعت و تراز جریان میباشد. این سنسور، سرعت را با متد پالس داپلری اندازه گیری میکند. سنسور اشاره شده با کابل به ترانسمیتر دستگاه با درجه حفاظت IP69K متصل میشود. این ترانسمیتر حاوی باتریهای قابل شارژ میباشد که تامین برق موردنیاز اندازه گیری، ثبت و ذخیره داده و نیز مخابره اطلاعات بصورت آنلاین را برعهده دارد.

این فلومتر پرتابل، دارای مودم GPRS داخلی است که با قراردادن یک سیم کارت در داخل آن داده های اندازه گیری شده، بصورت آنلاین مخابره میشود.فلومتر پرتابل

ترانسمیتر دارای کانکتور برای اتصال سنسورهای اندازه گیری سرعت و تراز و یک خروجی پالس برای ارتباط با نمونه بردار اتوماتیک برای اخذ نمونه آب، است. جنس بدنه فلومتر پرتابل استفاده شده بسیار مقاوم و ضد خوردگی کامل است. این فلومتر در صورت بسته بودن یا پربودن تمامی کانکتورها، کاملا میتواند در داخل آب غوطه ور شود. این ویژگی در زمانهای سیلابی و پر شد منهولها و بالا آمدن آب بسیار مفید است. سنسور اندازه گیری سرعت و تراز جریان روی یک کمربندی با قابلیت تغییر قطر لوله  براحتی ونصب و جدا میشود. برای اندازه گیری دبی در هر منهول، ابتدا سنسور را روی کمربندی (کلمپ) نصب کرده و بعد براحتی در دهانه لوله فاضلاب در پایین منهول با پیچاندن قیچی مخصوص طراحی شده روی کلمپ ثابت میشود.

فلومتر پرتابل آب و فاضلاب

ترانسمیتر روی نردبان داخل منهول آویزان میشود. مودم فلومتر پرتابل و آنلاین مدل Q-Eye MIII دارای آنتن اکسترنال است. این آنتن اکسترنال میتواند در صورت تمایل با قابلیت دفن در داخل بتن و یا آسفالت ارائه شود.

فلومتر آب و فاضلاب

اطلاعات اندازه گیری شده، سری زمانی دبی لحظه ای، سرعت لحظه ای، تراز جریان و … بصورت آنلاین به سرور مرکزی انتقال داده میشود. در صورت تمایل میتوان با انجام تنظیمات داخلی، با ارسال پیام کوتاه (SMS) به تلفن همراه کاربران، آنها را در صورتیکه پارامترهای اندازه گیری شده از آستانه های مشخص شده بالا یا پایین برود مطلع نمود.

Q-Eye-M-II

دستگاه بهمراه نرم افزار تحت ویندوز ارائه میشود که میتوان علاوه بر استفاده از صفحه کلید روی ترانسمیتر، برای انجام تنظیمات و تخلیه اطلاعات موردنیاز استفاده نمود.

لطفا برای اطلاعات تکمیلی در رابطه با این پروژه و تجهیزات اندازه گیری دبی آب و فاضلاب با این شرکت تماس حاصل فرمایید.