آنالایزر آنلاین THM، آمونیوم و مواد نفتی

آنالیزر هیدروکربن و نفت در آب

نفت و هیدروکربن‌ها به طور معمول در تولید طیف وسیعی از محصولات بکار برده می‌شود. در حین تولیدات صنعتی، این امکان وجود دارد که برخی از این هیدروکربن‌ها، مواد نفتی و حلال‌ها نشت کرده و باعث آلودگی محیط ‌زیست شوند. به همین ترتیب، ذخیره سوخت برای مصارف خانگی و کشاورزی نیز می‌تواند منجر به نشت این مواد به سفره‌های آب‌های زیرزمینی شود. این موارد می‌تواند مشکلات زیادی را در خصوص بحث تامین آب ایجاد نماید. در صورت وجود یک آنالیزر آنلاین، با مشاهده هشدار، به سرعت می‌توان اقدامات متناسب را در پیش گرفت و از بروز مشکلات بیشتر و حادتر جلوگیری به عمل آورد.

روشهای مختلفی برای تشخیص آلودگی نفتی در آب در دنیا وجود دارد. هر کدام ازاین روشها مزایا و معایب خود را دارند. میتوان این روشهای متداول را بصورت زیر خلاصه کرد:

سنسورهای فلوئورسنس حساس به حضور حلقه های بنزنی یا تشخیص پلی آروماتیکها در داخل آب. این سنسورها میتواند بصورت مستغرق در داخل آب نصب بشوند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این سنسورها به صفحه سیستمهای پایش انلاین کمپانی گوسیس آلمان مراجعه بفرمایید.

سنسورهای تشخیص لکه نفتی روی آب، در این روش خاصیت فلوئورسنس لکه نفتی روی آب از راه دور با دتکتورهای لیزری ویژه تشخیص داده میشود. مهمترین مزیت این سنسورها عدم تماس با آب و نداشتن هزینه های نگهداری ویژه است. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه با صفحه تجهیزات کمپانی اپتیمار آلمان مراجعه بفرمایید.

تکنولوژی دماغ الکترونیکی. این تکنولوژی یکی از جدیدترین روشهای موجود در دنیا است. در این روش، سنسور هیچ تماسی با آب ندارد و میتواند کمترین میزان بوی نفت در آب را بصورت لحظه ای تشخیص بدهد. کمپانی مولتی سنسور انگلیس طراح و سازنده این سیستمها است که در قالب سیستمهای اندازه گیری مواد نفتی یا موارد فرار آلی ، پایش هالومتان در داخل آب و یا اندازه گیری آمونیوم در آب قابل ارائه میباشد.  یکی از مهمترین مزیتهای این تجهیزات هزینه های نگهداری بسیار پایین و عدم حساسیت به نوع آب تمیز یا بسیار کثیف است که آنها را مناسب نصب در ورودی تصفیه خانه های فاضلاب و یا صنایع با شرایط پیچیده کیفیت آب میکند.

آنالیزر تشخیص مواد نفتی مدل MS1200

آنالیزر تشخیص مواد نفتی در داخل با تکنولوژی دماغ الکترونیکی یا E-nose در محصولات کمپانی مولتی سنسور MS1200 نامیده شده است. این آنالایزر قادر است غلظت‌های پایین هیدروکربن‌های محلول در آب را اندازه‌گیری نماید و بدین صورت می‌تواند اولین نشانه‌های نشتی نفت و سوخت را تشخیص دهد و به کاربران اطلاع‌ رسانی نماید.

دستگاه MS1200 به منظور مانیتوریگ آنلاین ترکیبات هیدروکربن، نفت و VOC در آب بکار برده می‌شود. برخی از این کاربری‌ها در زیر عنوان شده است:

  1. مانیتورینگ نقاط اتصال جریان‌های آب، مانند رودخانه‌ها، گمانه‌ها و مخازن آب‌
  2. مانیتورینگ آلاینده‌های نفتی در آب
  3. شناسایی VOC در فاضلاب‌ها
  4. مانیتورینگ سیستم رواناب‌ها و آب‌های زهکشی برای مایعات قابل اشتعال
  5. مانیتورینگ آب‌های سطحی برای آلاینده‌های سوختی
  6. یک راه حل کارامد برای هوا، پاکسازی زمین و کاربری‌های صنعتی
  7. محافظت از ممبران‌های موجود در سیستم اسمز معکوس
  8. اندازه‌گیری VOC در آب پردازش شده

این دستگاه دارای مزایای زیر است:

  1. عدم تماس سنسور با آب: عملیات نگهداری کم، عدم نیاز به تمیز کردن سنسور
  2. بدون نیاز به استفاده از مواد شیمیایی: هزینه‌های اجرایی پایین
  3. کدورت در بر عملکرد دستگاه اختلال ایجاد نمی‌کند.
  4. حساسیت بالا: مناسب برای آب آشامیدنی
  5. قابل کالیبره شدن برای تشخیص مواد خاص به منظور مانیتورینگ نشتی‌های شناخته شده
  6. قابلیت تشخیص نشتی VOC ها (نه فقط کل هیدروکرین‌ها)
  7. قابلیت ارسال هشدار به سیستم اسکادا و سایر ایترفیس‌های ارتباطی

محدوده عملیاتی آنالیزر MS1200 بازه غلظتی ۰ تا ppb 3000 است؛ اما در اکثر کاربری‌ها تمرکز بر بازه ۰ تا ppb 200 است. به منظور مدیریت کیفیت آب آشامیدنی، انتظار بر این است که آنالیزر بتواند در غلظت‌های ppb 20 نفت در آب (غلظت‌های پایین) و در حدود ۵۰ تا ppb 100 آن (غلظت‌های بالا) هشدارهای لازم را صادر نماید. این بدان معناست که در بیشتر موارد MS1200 در کاربری‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اپراتور در حال انجام آنالیز ریسک است و تصمیم دارد از آب ورودی در برابر غلظت‌های پایین مواد نفتی در آب تا غلظت‌های بالایی که به معنای وجود نشتی در منابع آبی است، محافظت نماید.

این سیستم برای تشخیص مواد فرار آلی در گاز و هوای محیط نیز قابل ارائه میباشد.

مهمترین مزیت آنالیزر آنلاین MS1200 قادر است هر نوع هیدروکربنی را چه از نوع آلیفاتیک (زنجیره‌ای) و چه از نوع آروماتیک (حلقه‌ای) تشخیص دهد. از این رو این اطمینان به کاربر داده می‌شود که در مقایسه با سایر تکنولوژی‌ها، این دستگاه قادر است طیف وسیعی از هیدروکربن‌ها را در غلظت‌های پایین شناسایی نماید.