مولتی پارامتر اندازه گیری کیفیت آب

شرکت انگلیسی Aquaread تولید کننده مولتی پارامترهای پرتابل در حوزه اندازه گیری پارامترهای کیفی آب و ترازسنج  می باشد. تولیدات کمپانی Aquaread  در آبهای سطحی، آبهای زیر زمینی و پساب، دریا و اقیانوس استفاده میشود.

مولتی پارامترهای ساخت این کمپانی، قادر به اندازه گیری پارامترهای استاندارد از قبیل DO ،pH ،EC و نیز پارامترهای دیگر از قبیل نفت، کلروفیل، سیانوباکتری، کدورت، آمونیوم، فلوراید، نیترات، عمق، فلورسین، رودامین میباشند. در صورت نیاز کاربر، Aquaread قادر به تولید سنسورهای خاص نیز می باشد.

مولتی پارامتر

مولتی پارامتر مدل AP-7000 بهمراه تمامی سنسورها

مهمترین مشخصه منحصربفرد مولتی پارامترهای کمپانی Aquaread اتصال همه سنسورها بصورت همزمان و اندازه گیری آنها بصورت توام میباشد و نیازی به تعویض سنسورها در طی اندازه گیری نمیباشد.

مولتی پارامتر AP-7000 بهمراه نمایشگر آکوامتر

مولتی پارامتر AP-7000 بهمراه نمایشگر آکوامتر

از سوی دیگر مجهز شدن نمایشگر دستی بنام آکوامتر به GPS و سنسور فشار هوا از دیگر مزایای منحصربفرد مولتی پارامترهای کمپانی Aquaread است.

مولتی پارامترهای کمپانی Aqauread در مدلهای مختلف تولید میشود و به کاربران امکانات مختلف قابل انتخاب ارائه میکند:

    1. مولتی پارامتر مدل AP700
    2. مولتی پارامتر مدل AP800
    3. مولتی پارامتر مدل AP2000
  1. مولتی پارامتر مدل AP2000 با سنسور عمق
  2. مولتی پارامتر مدل AP5000
  3. مولتی پارامتر مدل   AP7000 بهمراه سیستم شستشوی اتوماتیک
  4. مولتی پارامتر مدل Aquaplus
  5. مولتی پارامتر مدل AP-Lite

مدلهای مختلف مولتی پارامتر کمپانی Aquaread

علاوه بر این برخی تجهیزات دیگر به منظور نصب و راه اندازی مولتی پارامترهای فوق الذکر برای کاربریهای طولانی مدت و آنلاین طراحی و ارائه میگردد. با این تجهیزات علاوه بر اینکه مولتی پارامترهای فوق الذکر میتوانند بعنوان یک ابزار پرتابل اندازه گیری کیفیت آب استفاده شوند بعنوان یک ایستگاه پایش اندازه گیری آنلاین و ثابت پارامترهای کیفی آب استفاده شوند. این تجهیزات عبارتند از:

  1. بلک باکس (Black Box): برای تبدیل خروجی پراب به خروجیهای مختلف نظیر SDI12، یا آنالوگ و سریال
  2. آکوالاگر (Aqualogger) : بهمراه باتری و حافظه برای اندازه گیری ثابت در یک محل بصورت طولانی مدت
  3. آکوا -استیشن (Aquastation): برای انتقال آنلاین داده های اندازه گیری شده و تامین برق با روشهای مختلف
  4. آکواکال (AquaCal) : برای انتقال داده های پراب مولتی پارامتر، بصورت مستقیم با پورت USB به کامپیوتر

در کنار این کمپانی Aquaread یکی از برترین تولید کننده های دیتالاگرهای درون چاهی است که در مدلهای مختلف بنام Leveline تولید میشود. مشخصات ویژه و منحصربفرد دیتالاگرهای   Leveline آنرا به یکی از بهترین و مقرون بصرفه ترین دیتالاگرهای درون چاهی دنیا برای اندازه گیری تغییرات تراز آب های سطحی و زیر زمینی با دیتالاگر و باتری داخلی تبدیل کرده است.

کاربریهای مختلف مولتی پارامترهای کمپانی Aquaread:

مولتی پارامترهای کمپانی Aquaread را در مطالعات و اندازه گیریهای مرتبط با تمامی پیکره های آبی و پروژه های مختلف میتوان استفاده نمود. مشخصات و ویژگیهای این مولتی پارامترهای به گونه ای طراحی شده است که میتواند در آینده برای کاربریهای موردنظردیگر نیز قابل ارتقا باشد.  مهندسین مختلف در زمینه های مختلف تحقیقاتی و پژوهشی نظیر آبهای زیرزمینی، مخازن سدها، مطالعات رودخانه ای، پایش آب و فاضلاب، اندازه گیری و کنترل کیفیت آب در صنایع مختلف،میتوانند براحتی از مولتی پارامترهای کمپانی  Aquaread استفاده نمایند.

مولتی پارامتر AP700/800

این نوع مولتی پارامتر ساده ترین و ارزانترین مدل مولتی پارامتر ساخت کمپانی  Aquareads است. این مولتی پارامتر دارای سنسورهای اندازه گیری pH  و ORP، هدایت الکتریکی، دما و اکسیژن محلول است. یکی از فرقهای عمده مولتی پارامتر AP700 و AP800 با مولتی پارامترهای دیگر این است که در این دو مدل سنسور اکسیژن محلول روش گالوانیک است. و در مدلهای دیگر این مولتی پارامترها سنسور اکسیژن اپتیکال است.

مولتی پارامتر مدل AP700/800 بهمراه سنسور اکسیژن محلول گالوانیک

مولتی پارامتر مدل AP700/800 بهمراه سنسور اکسیژن محلول گالوانیک

با این مولتی پارامتر اندازه گیری پارامترهای دیگر نظیر شوری و TDS و SSG میسر میشود.  مولتی پارامتر معمولا بصورت پک کامل بهمراه چمدان ضد ضربه و تمامی محلولهای مورد نیاز برای کالیبراسیون و نگهداری ارائه میشود.

تفاوت مدل AP800 با مدل AP700 در این است که مولتی پارامتر مدل AP800 دارای سنسور کدورت است. بسنسور کدورت با روش نوری کدورت را اندازه گیری میکند.

مولتی پارامتر مدل AP2000

طراحی مولتی پارامتر مدل AP2000 به شکلی انجام شده است تا امکان ورود در چاههای پیزومتری باریک را داشته باشد. قطر این مولتی پارامتر کمتر از ۵ سانتی متر میباشد. با بهره گیری از یک دستگاه لاگر که داده ها را در خود ذخیره می کند مولتی پارامتر AP2000 قادر به جمع آوری داده ها در مکان به مدت چند ماه را دارد. در صورت استفاده از Aquameter GPS امکان برداشت و اندازه گیری موقعیت جهانی محل اندازه گیری میباشد که بعد محلهای نمونه برداری و اندازه گیری را روی نقشه های Google Maps میتوان در کامپیوتر تخلیه نمود.

مولتی پارامتر مدل AP2000 دارای سنسورهای pH ،EC، ORP، اکسیژن محلول (اپتیکال) بصورت استاندارد است و قابلیت اضافه نمودن دو سنسور دیگر در آینده را دارد. این دو سنسور میتواند سنسورهای اپتیکال و یا ISE (الکتروشیمیایی)  باشد. علاوه بر این مولتی پارامتر مدل  AP2000 میتواند بهمراه سنسور عمق (سنسور فشاری) ارائه شود.

مولتی پارامتر مدل AP5000

مولتی پارامتر مدل AP5000

مولتی پارامتر مدل  AP5000 بهمراه محافظ فلزی روی سنسورها

مولتی پارامتر مدل AP5000 یکی دیگر از محصولات این شرکت می باشد. این پراب نه تنها تمامی قابلیتهای AP2000 را دارد بلکه قابلیت اضافه کردن دو سنسور بیشتر را نیز دارد. بنابراین میتوان به مولتی پارامتر AP5000 تا سقف ۴ سنسور علاوه بر سنسورهای استاندارد اضافه نمود. دو عدد از این چهار سنسور باید از سنسورهای اپتیکال نظیر سنسورهای کدورت، نفت، کلروفیل آ، سیانوباکتری، فلورسن میتواند باشد و دو سنسور دیگر میتواند  از بین سنسورهای الکتروشیمیایی نظیر آمونیوم، نیترات، فلوراید انتخاب کرد. سنسور اکسیژن محلول مولتی پارامتر AP5000 بر اساس متد اپتیکال اندازه گیری میکند. مولتی پارامتر AP5000 دارای سنسور اندازه گیری عمق نیز میباشد.

مولتی پارامتر مدل AP7000

برای اندازه گیری پارامترهای پساب، مولتی پارامتر مدل  AP7000 با داشتن مکانیزم خودکار شستشو و قابلیت اتصال به سیستم تلمتری از طریق SDI-12 و RS485 جوابگوی نیازهای کاربران می باشد. مولتی پارامتر مدل AP7000 دارای وایپر شوینده با قابلیت شستشوی تمامی سنسورها میباشد. علاوه بر این مولتی پارامتر مدل AP7000 علاوه بر سنسورهای استاندارد قابلیت اضافه نمودن شش عدد سنسور   Auxiliary یا همان سنسورهای قابل انتخاب از بین لیست سنسورهای اپتیکال و الکتروشیمیایی دارد. با استفاده از مولتی پارامتر AP7000 میتوان بصورت همزمان ۱۷ پارامتر کیفی آب را اندازه گیری نمود. وزن مولتی پارامتر AP7000 حدودا ۱٫۳۵ کیلوگرم است. از سوی دیگر در حالتهای مختلف میتوان مولتی پارامتر  AP7000 را میتوان آنلاین نمود. یکی از روشها استفاده از آکوالاگر است.

مولتی پارامتر مدل AP-Lite

پرابهای تکی مدل AP-Lite با داشتن وزن کم و امکان اندازه گیری تمامی پارامترهای استاندارد ابزار مناسبی یرای کاربری در محل می باشند.

این پرابها همه با متدهای اندازه گیری اپتیکال میباشند در مواردیکه کاربر نیاز به اندازه گیری برخی پارامترهای مهم بصورت تکی دارد میتواند از این مولتی پارامتر استفاده کند.

پارامترهای قابل انتخاب برای AP-Lite شامل سنسورهای کلروفیل -آ، کدورت، جلبک سبز-آبی (سیانوباکتری)، رودامین، فلورسین، CDOM یا FDOM و نفت تصفیه شده میباشد.

این سنسورها میتوانند با طول کابلهای مختلف ۳ متری، ۱۰ متری، ۳۰ متری و بیشتر تامین گردد. از دیگر مزیتهای این نوع سنسورها اپتیکال بودن سنسورها میباشد که نیازی به نگهداری های زیاد ندارد و طول دوره کالیبراسیون بلندتری دارند.

با استفاده از بلک باکس میتوان خروجی این سنسورها را به پروتکلهای SDI12 و یا RS485 و یا ۴ تا ۲۰ میلی آمپر تبدیل کرده و با مودم های مختلف دیگر نیز استفاده نمود.

کمپانی آکوارد خود سیستم انلاین انتقال اطلاعات را در مدلهای مختلف ارائه میکند که از مزیتهای آن طول عمر باتری بالا و نیز یکپارچه بودن کل سیستم میباشد.

مولتی پارامتر مدل Aquaplus

این مولتی پارامتر برای اندازه گیری اکسیژن محلول با متد اپتیکال (لومنیسنس) استفاده میشود. از دیگر مزیتهای منحصربفرد این سنسور مجهز بودن به سنسور اندازه گیری هدایت الکتریکی و دما است.

با این ویژگی میتوان تخمین مناسبی از میزان اکسیژن محلول در واحدهای مختلف نظیر میلی گرم بر لیتر و نیز درصد اشباع را بدست آورد. علاوه بر این میزان شوری که اثر مستقیمی در کاهش اکسیژن محلول دارد قابل اندازه گیری است.

آکوامتر این مولتی پارامتر نیز مجهز به GPS است و نیز سنسور فشار هوا امکان بررسی میزان تغییرات اکسیژن محلول بعلت تغییرات فشار هوا در مطالعات آبشناسی را فراهم مینماید. سنسور اکسیژن محلول مولتی پارامتر آکواپلاس در مقایسه با مدلهای گالوانیک، نیازی به نگهداری و کالیبراسیون دوره ای نداشته و طول عمر بالاتری دارد.  سنسور اپتیکال مولتی پارامتر آکواپلاس نیازی به تعویض الکترولیت که درمدلهای گالوانیک استفاده میشود نداشته و در ضمن برای اندازه گیری نیازی به وجود حداقل توربولانس یا جریان در محیط پیرامون سنسور ندارد. همچنین سنسور اپتیکال کالیبراسیون کمتری نیاز دارد.