اخبار

مسمومیت سه هزار نفر در پردیس تهران از طریق آب آشامیدنی

به گزارش «تابناک»، سه روز پیش، هنگامی که اعلام شد حدود هزار و پانصد تن از اهالی شهر پردیس (شهر جدیدی که در شرق تهران و در نزدیکی بومهن) به دردی مشترک راهی مراکز درمانی شده‌اند، تقریبا قابل حدس بود که علت رویداد باید از آب آشامیدنی باشد اما کمتر کسی تصور می‌کرد که وعده تمامی مسئولان برای پیگیری ماجرا به «شکستگی لوله» ختم شده و علت رویدادی که به مرور ابعاد بزرگتری یافته بود، به این امر تقریبا محال مرتبط شود.

در شرایطی که همزمان با رسانه‌ای شدن واقعه، رئیس اداره مبارزه با بیماری‏های منتقله از راه آب و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، فرماندار شهرستان پردیس و شماری از مسئولان از بیمارستان شفای این شهر بازدید به عمل آورده و به آلودگی آب شرب مصرفی شهروندان شهر پردیس و بخش جاجرود اذعان کردند و مسئولانی مانند استاندار تهران و فراندار شهر وعده بررسی دقیق ماجرا را دادند، دبیر مجمع نمایندگان تهران پس از بازدیدی که امروز از پردیس انجام داد، علت رویداد را «شکستگی لوله» عنوان کرد تا گره ماجرا کورتر از قبل شود.

حسین طلا گفت: برابر اعلام بعضی از مسئولان، علت اصلی مسمومیت اهالی شهرستان پردیس به دلیل شکستگی لوله‌های آب شرب بوده و این موضوع موجب مسمومیت‌ها شده است ولی هنوز مسئولین توزیع آب این موضوع را قبول نکرده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: از روز دوشنبه هفته گذشته اهالی این شهرستان به چهار مرکز درمانی مستقر به دلیل مسمومیت مراجعه می‌کنند که این روند تا روز پنج‌شنبه ظهر ادامه داشته و در نهایت آمار اصلی مسموم‌ شدگان شهرستان پردیس ۲۸۳۲ نفر گزارش شده است.

نماینده مردم تهران با تاکید بر این نکته اگر قصوری از سوی مسئولان استان صورت گرفته که موجب مسمومیت اهالی پردیس شده، می‌بایست عذرخواهی کنند، گفت: مجمع نمایندگان استان تهران جهت بررسی بیشتر این موضوع از وزیر نیرو برای جلسه روز چهارشنبه دعوت کرده بود که به دلیل اینکه وزیر در مسافرت خارجه بود، این جلسه به تعویق افتاد ولی مصر هستیم که این جلسه هر چه سریعتر برگزار شود.

سخنان این نماینده از چند منظر می‌تواند جالب توجه باشد. نخست آنکه ترکیدگی لوله عامل اصلی ماجرا معرفی شده است؛ ادعایی که از پنج شنبه گذشته مطرح بوده و مدافعانی همچون مدیر شبکه بهداشت شهرستان پردیس داشته و خواسته یا ناخواسته مورد تایید مدیر روابط عمومی اورژانس کشور نیز قرار گرفته و مجاورت محل ترکیدگی با فاضلاب، به کمک باورپذیری حکایت می‌آید اما به جهاتی باور پذیر نیست.

کافی است یکبار ترکیدگی لوله را تجربه کرده باشید تا بدانید که با این حادثه، آب مقصد لوله قطع شده و یا به شدت کم فشار می‌شود و این اتفاق دلیلی ندارد جز خروج آب از لوله در محل ترکیدگی؛ حال چگونه قرار است از محلی که آب با فشار فراوان بیرون می‌زند، میکروب مسموم کننده وارد جریان آب شده و به منازل برسد؟، نقص بزرگی است که به این داستان وارد است.

فارغ از این نقیصه که به راحتی قابل اثبات است، مجاورت لوله آب شرب با فاضلاب (دقت کنید که فاضلاب ظاهرا رها شده است و در هیچ مجرایی، نه کانال و نه لوله‌های مخصوص هدایت نمی‌شود!)، ابهام دیگری است که به این حکایت وارد است که البته می‌تواند صحت داشته باشد اما اگر درست باشد، قطعا خطایی است که می‌بایست اعلام و پیگیری شده و قصور کنندگان شناسایی شوند.

تا اینجای کار، با ابهاماتی مواجه هستیم که ظاهرا نماینده تهران هم از آن آگاه بوده و به همین دلیل احتمال قصور مسئولان را داده است اما ابهام بزرگتر ماجرا زمانی است که می‌شنویم از پنج شنبه به این سو، هیچ مسمویت دیگری رخ نداده است؛ اتفاقی خوب اما عجیب که نشانمی‌دهد علت اصلی شیوع این عارضه همه گیر شناسایی شده است.

به عبارت بهتر، در اثر مجموعه اقداماتی که در منطقه صورت گرفته، سرمنشا آلودگی آب پردیس شناسایی و از مدار آب شرب مردم خارج شده که خبر مسرت بخشی به شمار می‌آید اما هیچ نشانه‌ای از خبری شدن این موضوع در دست نیست و همین عامل می‌تواند ناقض دیگری بر تئوری آلوده شدن آب اهالی منطقه ای وسیع بر اثر ترکیدگی لوله در نزدیکی فاضلاب باشد.

اینجاست که به نظر می‌رسد از یکسو اهمیت ماجرایی که چند هزار نفر را به خود درگیر کرده و موجبات رنجشان را (اگر از هزینه مالی و… صرف نظر کنیم) فراهم آورده به درستی درک نشده و از سوی دیگر، تلاشی برای ترمیم اعتماد خدشه وارد آمده مردم صورت نگرفته تا در شرایطی که ظاهرا همه چیز به روال سابق بازگشته، چیزهایی به غایت ارزشمند فدا شده باشد.

این خبر از سایت تابناک نقل شده است. لینک خبر به آدرس زیر میباشد:

http://www.tabnak.ir