پروژه ها

فلومتر راداری تصفیه خانه فاضلاب لواسان تهران

تصفیه‌خانه فاضلاب لواسان با ظرفیت ١٢ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در زمینی به مساحت نزدیک به چهار هکتار در لواسان تهران واقع شده است. فاضلاب شهری لواسان از طریق لوله‌ صورت ثقلی به تصفیه‌خانه لواسان منتقل و فاضلاب تصفیه‌ شده لواسان از محل تصفیه ‌با ١١٠ متر ارتفاع پمپاژ به ایستگاه پمپاژ «زردبند» برای آبیاری جنگل‌ها و مراتع گردنه «قوچک» منتقل می‌شود. فناوری این تصفیه‌ خانه از نوع لجن فعال – هوادهی ممتد و هزینه اجرای آن از محل اعتبارات عمرانی تامین شده است.

برای مدیریت صحیح و بهینه فرآیند تصفیه خانه فاصلاب اندازه گیری دبی اولویت بسیار بالایی دارد. با استفاده از اندازه گیری دبی و اطلاع به هنگام از میزان دبی ورودی به تصفیه خانه، بهره بردار میتواند نسبت به مدیریت فرآیند تصفیه اقدام مناسب نماید. در این راستا با توجه به اینکه فاضلاب ورودی تصفیه خانه فاضلاب معمولا بسیار کثیف و حاوی ذرات و مواد مختلفی است برای این پروژه دبی سنجی، فلومتر غیر تماسی پیشنهاد داده شد. فلومتر غیرتماسی از نوع راداری ساخت و طراحی کمپانی هیدرو-ویژن آلمان مدل Q-Eye Radar PSC با یک سنسور سرعت سنج راداری و یک عدد سنسور ترازسنج التراسونیک که هر دو به ترانسمیتر دستگاه متصل شده اند پیشنهاد داده شد.

در ادامه داده های اندازه گیری شده با استفاده از خروجی مادباس ترانسمیتر به مودم ساخت و طراحی شرکت مهندسین بدرآذین بنا انتقال داده شده و اطلاعات بصورت همزمان به سایت اینترنتی این شرکت انتقال داده میشود. مهمترین مزیت سنسورهای راداری عدم تماس آنها با فاضلاب میباشد که عدم نیاز به نگهداری یا تمیز کردن سنسور را در مقایسه با سنسورهای مستغرق دبی سنجی فراهم میکند. نکته مهم این است که سنسورهای راداری تنها سرعت را در سطح جریان اندازه گیری میکنند و معمولا برای کانالهای با عرض و عمق کم پیشنهاد میشود. هرچند که با استفاده از تکنیکهای کالیبراسیون و نیز مدلهای عددی در پروژه هایی شرکت بدرآذین بنا اقدام به نصب این مدل فلومتر نموده است. این پروژه در فروردین سال ۱۳۹۵ با موفقیت نصب شد و در اختیار بهره بردار قرار داده شده است. تصاویر زیر مراحل مختلف نصب این دبی سنج راداری را نمایش میدهد.